Ahad, 28 Februari 2010

ISU – ISU NEGARA 27 Februari 2010


NEW ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Berita Harian

Sosial

Kematian menyayat hati kanak-kanak perempuan berumur tiga tahun kerana didera oleh teman lelaki ibunya di rumah.

EVERGREEN ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Berita Harian

Politik

Cadangan SPR untuk mengenakan tindakan kepada pengundi berdaftar yang tidak keluar mengundi ditolak oleh BN dan PR kerana menganggapnya ia satu tindakan yang praktikal dan tidak demokratik

POLICY ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Berita Harian

Politik

RUU Akta Halal akan dibentangkan di Parlimen yang bertujuan untuk memperkemas, menguatkuasa dan mempertingkatkan keberkesanan dalam melaksanakan peraturan halal. Draf RUU diperingkat akhir kajian sebelum diserahkan kepada Peguam Negara untuk diperhalusi.

Politik

Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Belia akan diwujudkan bagi menyelaras dan memperkemaskan sistem penyampaian program pembangunan belia

Ekonomi

Forum Malaysia Eropah akan diadakan di Munich pada Selasa ini untuk membincangkan mengenai kelapa sawit yang membabitkan penjagaan alam sekitar dan pengurusan terbaik dalam menghasilkan komoditi tersebut. Pengerusi MEF ialah Tan Sri Rafidah Aziz.

RESERVED ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Berita Harian

Sosial

Kerajaan Pulau Pinang memperkenalkan e-munakahat umat Islam bagi memudahkan urusan pendaftaran dan maklumat perkahwinan.

Ekonomi

Pergerakan turun naik minyak mungkin lebih ketara pada tahun ini berikutan pemulihan ekonomi global. IEA berpendapat permintaan terhadap minyak akan berkembang pada tahun 2010.

Malaysiakini

Ekonomi

Kos pengeluaran dan industri sebahagian besar industri di Malaysia dikatakan kos palsu kerana sejumlah besar elemen tersebut ditanggung oleh kerajaan dalam bentuk subsidi terutamanya gas, patrol dan diesel.

PR VS BN ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Malaysiakini

Politik

Pakatan Rakyat telah bersedia untuk menentang BN dalam pilihanraya yang dijangka dalam bulan Jun atau Julai secara satu lawan satu.

INTER PARTY ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Berita Harian

Politik

YB Nibong Tebal (PKR) akan berdepan dengan hukuman parti jika ingin meneruskan saman fitnah keatas Ketua Menteri Pulau Pinang.

INTRA PARTY ISSUES

SUMBER

DOMAIN

ISU

Berita Harian

Politik

Veteren UMNO, Tan Sri Aziz Tapa menyarankan pucuk pimpinan berbincang terlebih dahulu dengan Ku Li sebelum mengenakan hukuman ke atasnya.

RECOMMENDED ISSUES

DOMAIN

ISU

Sosial

Berikutan beberapa kes yang melibatkan ahli keluarga telah terjadi akhir-akhir ini, maka ini menunjukkan institusi keluarga telah parah yang dahsyat.

Politik

Antara YB Nibong Tebal (PR) dan YB Gua Musang (BN)

YB Nibong Tebal kemungkinan akan berhadapan dengan tindakan disiplin. Jika Tan mengambil tindakan menjadi AP bebas, maka komposisi kerusi semakin mengecil selepas YB Zahrain juga isytihar bebas.

Perkara yang sama berlaku keatas YB Gua Musang (BN), jika beliau dipecat atau digantung kerana menyokong kerajaan negeri, maka tidak mustahil juga beliau akan keluar daripada BN dan mengisytiharkan diri sebagai bebas atau menyertai mana-mana komponen parti PR.

Ekonomi

Isu Minyak Semakin Panas

Kemungkinan kenaikan harga minyak semakin ketara selepas IEA turut mengakui permintaan terhadapnya diperingkat global semakin meningkat pada tahun 2010 berikutan pemulihan ekonomi.

Politik

Pilihanraya Negeri Sarawak dijangka akan diadakan dalam bulan Jun atau Julai 2010. Secara prinsipnya PR bersetuju untuk menentang BN satu lawan satu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

blogger templates | Make Money Online